Všude kolem sebe slyším každý rok to samé: „Vánoce vůbec nejsou svátky míru a pokoje.“, „Vše mě jen stresuje.“, „Ještě nemám ani Vánoční výzdobu, natož tak dárky.“, „Vůbec nevím, co mám manželce/přítelkyni koupit k narozeninám/k výročí.“,… atd. atd.

Slýcháte to také, nebo patříte do shora uvedené skupiny lidí? Nebojte, nejste v tom sami. :)

Co se týče dárků, bývá nejtěžší vybrat, co komu nadělit. Bůhvíproč se lidé většinou zaměřují na shánění dárků materiálních. Jen velmi málo slýchám od svého okolí, že by se chystali obdarovat své známé např. dárkovým poukazem. Jako malá jsem také preferovala věcné dárky, a co se týče množství bylo to přesně tak, jak zaznělo v Harry Potterovi: „Jenom 36, ale loni, loni jsem jich měl 37…“ :D Významný pro mě zkrátka byl počet dárků a v neposlední řadě i velikost, protože samozřejmě nemohu jako starší sestra dostat menší či méně dárků, než mladší sestra. :D

Přenášíme si tyto potřeby z dětství i do dospělosti? Proč tak málo nakupujeme zážitkové dárky, když tyto jsou mnohem lepší?

Pokud bych se měla zaměřit na pár významných pozitivních vlastností zážitkových dárků, byly by to tyto:

  • dají se objednat z pohodlí domova,
  • na vyzvednutí si počkáte na příchod pošťáka, nebo jen dorazíte na konkrétní místo k převzetí a netrávíte dlouhé hodiny v obchodech,
  • nepotřebujete na jejich vyzvednutí obrovskou tašku, auto či krosnu s kýlním pásem pro jeho transport pod stromeček.

Ano, plně si uvědomuji, že v době e-shopů lze toto dělat i v případě materiálních dárků, a proto zde přináším tu nejdůležitější vlastnost:

  • zážitkové dárky nás obecně činí mnohem šťastnějšími než ty materiální, alespoň o tom svědčí výzkumy odborníků z University of Colorado v Boulderu.

Nelze bez dalšího říci, že je zážitkový dárek tím nejvhodnějším v každém případě. Člověku, který nemá co do úst, kam složit hlavu a  do čeho se obléknout, rozhodně nebudete dávat lístky do divadla… V tomto směru musí být základní potřeby jedince natolik uspokojené, aby mohl zážitkový dárek ocenit. Základním potřebám a jejich uspokojování se věnoval již samotný Maslow (1943), který sestavil známou pyramida potřeb. Tedy, jakmile budou uspokojeny potřeby základní, nacházející se na nejnižším stupni pyramidy, lze postupovat vzhůru.

V rámci vyspělých zemí však naštěstí nalezneme takový finanční dostatek, že se lidé spíše uchylují k honbě za štěstím v podobě péče o sebe.

Existují hned 3 důvody, proč zážitky činí lidi šťastnějšími:

  • jsou otevřenější pozitivní reinterpretaci,
  • jsou méně náchylné k nevýhodnému srovnávání,
  • s větší pravděpodobností podpoří úspěšné navázání sociálních vztahů.

Pro představu se pokusím o nějaké konkrétní příklady ze svého života a Vy zkuste zavzpomínat jestli nemáte nějaké obdobné zkušenosti. Potom si sami pro sebe vyhodnoťte, jestli jsou dle Vašeho mínění lepší zážitky nebo věcné dary. Budu ráda, když se s výsledky podělíte. :)

Zážitky jsou otevřenější pozitivní reinterpretaci

Již několik let jsem si přála pořídit si nový notebook, malý (dámský), lehký a elegantní. Celá léta jsem si na něj spořila a pak přišel ten den D. Slavnostně jsem si Mazlíka, jak mu s láskou říkám, donesla domů a vzpomínám, jak jsem ho ani v autě nechtěla položit (zabaleného v krabici), aby se náhodou neťukl… No, co Vám budu vykládat, Mazlíka mám již několik měsíců doma a už ho rozhodně slavnostně nenosím, úzkostlivě lehce nepokládám a ani nehlídám jak ho otevírám, abych náhodou nezanechala stopy prstů na monitoru… :D

Nedávno jsme se s manželem vrátili z dovolené u moře. Na dovolené jsme každý den něco podnikali a moc se nám zde líbilo. Jeden den jsme se rozhodli, že si uděláme výšlap ke kapli na hoře za naším městem, kterou jsme každý den i noc obdivovali (kaple byla nádherně nasvícená v noci a přes den jsme sledovali davy lidí, které k ní mířily). Po snídani jsme vyrazili (snídaně začínaly v 8 hodin, takže jsme z hotelu vyrazili cca po 10 hodině). Jak jsme šli a den se blížil k poledni, pražilo na nás čím dál tím víc slunce, pot z nás doslova stříkal, a aby toho nebylo málo, terén nám to nijak neusnadňoval. Vysoké převýšení a cesta po úzkých stezkách se střídala se šplháním po obrovských nerovných kamenech. Nicméně všechno jsme zvládli a dorazili ke kapličce, abychom zjistili, že ta je zavřená, opuštěná a v blízkosti není ani žádné občerstvení,… Nebudu Vám popisovat míru naší naštvanosti a hloubku našeho zklamání. Vodou jsme naštěstí šetřili takže jsme si na lavičce vedle kapličky chvíli odpočinuli a poté vyrazili zpět. Po návratu z dovolené a i nyní, několik měsíců od návratu domů, na tento výlet velmi rádi vzpomínáme a se smíchem komentujeme náš výraz, když jsme přišli ke kapli a zjistili, že tam si opravdu pití nekoupíme. :D

A to je přesně to, každý člověk časem zapomene na ty peripetie. Zpětně se tak zážitek jeví lepší, než ve skutečnosti byl (Mitchell, Thompson, Peterson a Cronk, 1997). Zážitky jsou otevřenější abstraktním konstruktům než hmotné věci, proto se zážitky časem zlepšují. Je také prokázané, že čím časově vzdálenější daný zážitek je, tím se na něj více těšíme. Tedy na kurz tance se více těšíme půl roku před jeho konáním než když nás od jeho konání dělí pouze pár dnů. Je to zapříčiněno tím, že 6 měsíců čekání nás naplňuje krásnou představou o jeho průběhu, kdežto když nás od jeho začátku dělí pouze pár dnů, uchylují se naše myšlenky směrem k obavám a uvažování nad tím, co si vzít na sebe, kdy vyrazit na cestu, abychom vše stihli apod.

Zážitky jsou méně náchylné k nevýhodnému srovnávání

Také jste hrdí na tu televizi, kterou jste si koupili? Konečně máte pořádnou televizi, kterou jste si přáli, je podstatně větší, než ta stará a nemusíte sedět metr od ní, abyste rozeznali, co se ve filmu děje a kdo je tedy tím vrahem? No při příležitosti návštěvy u přátel zjistíte, že tito si také pořídili novou televizi. Je to novější model než ten Váš a ve srovnání s jejich úhlopříčkou by ta Vaše mohla dělat této tak maximálně její dítě… A je to tady, nastupují nutně se nabízející pocity, frustrace a závist. Původní nadšení z nákupu nové televize je tatam…

Jak ale chcete porovnávat zážitky. I kdybyste byli na dovolené ve stejném městě jako Vaši přátelé, nikdy byste nemohli své zážitky takto porovnávat. Je to zapříčiněno tím, že zážitky podléhají subjektivnímu hodnocení, nelze je tedy nějak objektivně hodnotit, či dokonce přeměřovat metrem. Báječná dovolená bude vždy tou báječnou a nikdo Vám tyto zážitky nevezme nebo neznechutí, jsou totiž méně náchylné ke konfrontačním úvahám, zklamání a lítosti. Zážitky jsou jedinečnější než materiální věci a tato vnímaná jedinečnost brzdí srovnávací procesy.

Zážitky s větší pravděpodobností podpoří úspěšné navázání sociálních vztahů

Zkuste se zamyslet nad tím, koho byste rádi poslouchali? Poseděli byste rádi u kávy s přáteli, kteří Vám budou popisovat, jak nakupovali nové boty, jakou velikost vybrali, jakou barvu a proč? Nebo byste si rádi poslechli například vyprávění přátel, jak se dobře bavili na koncertu a co vtipného tam viděli?

Zážitky jsou zkrátka ze své podstaty více společenské než materiální věci. Jsou zábavnější a výzkumy ukazují, že u posluchačů vytvářejí větší zájem o vypravěče. Oproti posluchačům, kteří poslouchali o nákupu materiálních věcí, byli na tom ti, kteří poslouchali o zážitcích lépe. Po rozhovoru s cizím člověkem, který vyprávěl o svém zážitku, uváděli posluchači příznivější dojem z vypravěče, měli ho více rádi, měli větší zájem o navázání přátelství a více si rozhovor užili.

Jak jste na tom tedy Vy? Patříte do neprosté většiny lidí, které potěší zážitkové dárky? Chcete také svého partnera či partnerku potěšit? Co třeba účastí v našem kurzu? Neváhejte a objednejte dárkový poukaz přímo zde.

Zdroje:

Experientialism, Materialism, and the Pursuit of Happiness

To Do or to Have? That Is the Question